lauantai 15. marraskuuta 2014

Mitä, miksi ja miten? Esteratsastajan mielipide

Moikka! Päätin toteuttaa teille tämän uuden blogitallin haasteen koska tämä oli mielestäni tosi hyvä idea jokaisen miettiä mitä minä oikein teen! Kuitenkin nyt aloitetaan :)
Mitä minä oikein teen? Minusta hevosurheilu on vain 20% ratsastusta ainakin itselläni. Huomaan viettäväni enemmänkin aikaa muita töitä tallilla tehden kuin vain ratsastaen. Kuitenkin mielestäni mitä haluaisin tehdä ja mihin pyrinkin on se että hevosellani on hyvä olla ihan missä tahansa se onkin ja mikään ei ole niin kamalaa että sitä ei voisi tehdä. Kaikkein mielusintahan se olisi että hevonen olisi yhteistyöhaluinen kaikissa tilanteissa. Olen kyllä huomannut että jokaisella hevosella ja toki ratsastajallakin on se porsaanreikä josta tekisi mieli jossain tilanteessa paeta. 
kesä 2014
Itsellä kyllä menee aina hevosen hyvinvointi oman huvin edelle. Ensin työ, sitten huvi perjaatteella toiminkin tallissa. Meidän tallilla on viikonloppuisin sellainen käytäntö että jokaisen pitää itse siivota karsina ja laittaa ruoat ja heinät sekä vedet tottakai. Kun menemme viikonloppusin tallille, teen aina ensin nämä työt ja vasta ratsastan, koska minulle on tärkeämpää että hevoseni nukkuu puhtaassa karsinassa ja saa ruokaa ja vettä kuin se että se on ratsastettu hyvin ja saa palkkioksi siitä likaisen karsinan!
koeratsastus helmikuu 2013
Hevonen pitää palkita ja yllättää (positiivisesti) arkisilla asioilla kuten kuivalla loimella märän tilaan tai vaikka extra kourallisella kauraa. Mielestäni hevosta ei kuitenkaan kiinnosta se, paljonko se sitä ruokaa saa, kunhan saa silloinkin ku muut saavat. Tottakai määrä vaikuttaa siihen energian määrään aivan niinkuin ihmisilläkin.
ensimmäiset hypyt kun saatiin imago (huhtikuu 2013)
Epäonnistumisia tulee aina! Itselläni ei niistä omatunto paljoa kolahda vaan jatkan matkaa uudella puhdilla. Uskon siihen että jos ratsastaja osaa ratsastaa, hevonenkin kulkee hyvin ja rennosti. Rentous on kaiken lähtökohta. Olen ratsastusurani vaiheissa huomannut että voimalla ei hevosta voiteta, eikä voiteta kyllä poniakaan. 
tässä me ollaan nyt (riikan valmennus)
Hevosen täytyy luottaa. Muistatte varmastikkin sen vaiheen kun kirjoitin tänne kuinka minua jännittää se että Imago kieltää pikkuesteillekkin. Silloin en luottanut. Kaikki se korjaantui vain sillä että menin pieniä esteitä niin kauan kunnes luotin siihen että kyllä se heppa niistä yli menee. Ja nyt en edes ajattele kieltäytymisiä valmennuksessa koska olen saanut hevosen luottamaan minuun ja minut luottamaan hevoseen. Aina jos alan jännittämään esteiden korkeutta, mietin vain itsekseni että kyllä tää yli menee jos mä vaan luotan ja ratsastan oikein!
talvi 2013
Miksi minä tätä edes teen? Aloin miettimään tätä ihan kunnolla eilen ja vastaukseksi sain sen että nämä olennot ovat parempia ystäviä kuin yksikään ihminen. Nämä eivät tuomitse eivätkä hauku. Niitä ei kiinnosta miltä näytät kun tulet tallille. Niitä kiinnostaa ainoastaan se, miten sinä niistä huolehdit ja tietenkin että olethan siinä vielä huomenna. Imagolla on ollut erittäin monta omistajaa Puolassa ja Virossa ennen minulle tuloa. Siitä huomaankin että jos emme ole käyneet päivään tallilla tai joku muu on ratsastanut sitä niin seuraavan kerran kun menen hakemaan sitä vaikka tarhasta se tulee mua vastaan ihan sellasella ilmeellä että ethän sä jättänytkään mua.
elina 140cm ja imago 173cm koulukisoissa
Miten minä teen asiat? Tai mihin minä pyrin? Pyrin tekemään asiat hevosystävällisesti. Mitäs minä tällä hevosystävällisyydellä tarkoitan. Tarkoitan sitä että hevonen haluaa tehdä minun pyytämiä asioita vapaaehtoisesti eikä pakottamalla. Itse esteratsastuksessa hevosta ei saa pakottaa esteestä yli vaan sen täytyy hypätä vapaaehtoisesti. Jos Imago vaikka kieltää niin tiedän että olen itse tehnyt virheen joka minun pitää korjata enkä ala hevosta potkimaan ja piiskaamaan. Turha rimpuilu jääköön siis pois!


Noniin tässä minun `tiivistykseni´ asiasta. Vastasin näihin kysymyksiin vähän sekaisin sinne tänne mutta kyllä te varmastikkin ymmärrätte mitä haen :) kaiken a ja o on se että hevonen ja ihminen kulkevat yhteistyössä ja ihminen antaa hevoselle palkkioksi sitä mitä hevonen eniten tarvitsee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Risuja ja ruusuja saa antaa! Hyväksyn kommenttisi ensin joten älä turhaan lähettele sitä monta kertaa! Muistathan että asiattomat kommentit jätän julkaisematta!